Problematika parkovania Košice - Sídlisko KVP

Autor: Tomáš Benetin | 25.5.2016 o 22:19 | (upravené 14.7.2016 o 8:24) Karma článku: 3,05 | Prečítané:  1132x

Poznáte to, je 17:30h, končíte v práci dlhý deň, idete si ešte niečo malé nakúpiť. Zrazu máte 2-3 igelitky a 6 minerálok k tomu. Prídete k bytu, pohodlne si zaparkujete pred bránou, vyložíte nákup, zatvoríte auto a idete domov.

Áno, predstava je to pekná, no poďme sa pozrieť na skutočnosť. Na väčšine ulíc v Košiciach, vrátane ulíc na sídlisku KVP, je po štvrtej hodine poobede takmer nereálne pohodlne zaparkovať. Pohodlne, myslím v rozumnom dosahu aj pre prípad, že máte spomínaný nákup. 

 

Prečo je tomu tak ?

1) Počet áut v rodine

V čase výstavby dnešných sídlisk boli odlišné technické normy, ktoré ešte nepočítali s takým rozmachom automobilizmu, čomu bol prispôsobený počet parkovacích miest. Nepočítalo sa s tým, že priemerná rodina bude mať niekedy až 2-3 autá na jeden byt.

2) Autá právnických osôb

Okrem toho, že sú ľudia, ktorí sa nehanbia mať pred vlastným vchodom odparkovaných aj 7 áut, máme na našich parkoviskách množstvo vozidiel s evidenčnými značkami ako “BL, BA, TV, BB” a podobne. Nie vždy sa jedná o jednorázových známych z ďaleka. Väčšinou ide o firemné vozidlá. Veľa krát majú firemné vozidlá značky “KE”, takže ich ani neodlíšite. Ide o autá, ktoré majú parkovať pred sídlom firmy, no namiesto toho parkujú na parkoviskách pred bytmi rezidentov. Tu ide o čistú pohodlnosť držiteľov týchto vozidiel na úkor všetkých ostatných rezidentov.

3) Úžitkové vozidlá 

Posledná kategória problémových vozidiel na parkoviskách pre rezidentov sú tzv. úžitkové vozidlá väčšinou do 3,5t. Ide o dodávky, ktoré pred panelákmi nemajú vonkoncom čo robiť, často dokonca ohrozujú plynulosť a bezpečnosť premávky, keďže trčia do už tak úzkej cesty.

 

Ako tieto problémy riešiť?

Mesto Košice resp. Mestský parlament chce kvôli svojim straníckym záujmom presadiť koncepciu parkovania EEI s.r.o., ktorá má v praxi vyzerať takto: EEI s.r.o., vyznačí všetky parkovacie miesta v danej lokalite, v tomto prípade na KVP. Miesta sa spoplatnia a to tak, že rezidenti, ktorí majú trvalý pobyt v danej lokalite si budú môcť zaplatiť ročnú rezidentskú kartu, ktorá oprávňuje rezidenta parkovať v danej časti, nezaručuje však žiadne konkrétne miesto.

 Týmto krokom logicky dôjde k vytlačeniu všetkých troch problémových skupín áut  (viac áut v rodine, autá právnických osôb a úžitkové vozidlá). Na druhej strane, to pre firmu EEI s.r.o. bude znamenať dlhodobý a pravidelný príjem peňazí od rezidentov (uvažuje sa o koncepcii na 10 rokov).

 

V čom je teda problém?

Mnohí z vás si po prečítaní hore uvedeného odstavca povedia: a nevie zabezpečiť vytlačenie problémovej skupiny automobilov samotná mestská časť KVP? Veď takýmto krokom by obyvateľov KVP buď odbremenila od poplatkov úplne, alebo čiastočne. Problémom je pretaviť tento nápad do praxe. starosta KVP preferuje "nekoncepciu" EEI s.r.o., pretože údajne by bol problém zabezpečiť parkovaciu politiku mimo súkromnej firmy. Chcem tým len starostovi odkázať, že ak to nedokáže on, dokáže to iný starosta.

 

A čo návštevy?

Návštevy by mali odparkovať na záchytných parkoviskách, ktoré budú rozumne spoplatnené 1€/12-24h a podobne. Záchytné parkoviská môžu rovnako slúžiť pre firemné a úžitkové vozidlá. Pre návštevu dôjdete na záchytné parkovisko a priveziete k bytu, kde by po týchto úpravách nemal byť problém zaparkovať. Záchytné parkoviská by sa mali financovať z peňazí vyzbieraných za rezidentné parkovanie ak je na 1 byt viac ako 1 vozidlo.   

Mesto ma vypracované štúdie, kde by záchytné parkoviská mali byť umiestnené. Tieto koncepty nájdete tu: http://www.kosice.sk/article.php?id=7214

 

Naozaj sa nedá nič urobiť?

Pevne verím, že dá. Lunik 1 je príkladom, že si mestská časť dokáže vyriešiť tieto problémy aspoň sčasti. Ulice ako Kysúcka, Obchodná či Poľovnícka začali osadzovať značky “Zákaz vjazdu okrem dopravnej obsluhy”. Je to prvý krok a aspoň čiastočné riešenie problémového parkovania, ktoré chráni rezidentov pred tým, aby ich miesta zaberali pracovníci obchodných centier, návštevníci nemocníc, alebo čoskoro pracovníci biznis centra. Prvý krok je tlačiť na zastupiteľstvo a starostu konkrétnej mestskej časti, aby viac presadzovali záujmy MČ, a aby viac komunikovali s dopravným dispečingom a mestom.

Ďalším krokom by malo byť vyznačenie rezidentských parkovacích zón, čím by sa obmedzili firemné vozidlá a 3-4-5-6-7 áut na jeden byt. Na pohodlnosť niektorých ľudí nemôže predsa doplácať väčšina, ktorá vlastní 1-2 autá na byt a chcú taktiež pohodlne parkovať. Preto je záujem občanov dôležitý. Lebo tlak verejnosti dokáže mnoho problémov vyriešiť, a to bezplatne. Na upratanie parkovísk nepotrebujeme EEI a ich miliónové zisky. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.


Už ste čítali?